Fluide Retail mei 2019-4-panbranding

Pan spreekt: ‘Ervaringen voor de Fluide toekomst van Retail’

Van Customer Journey naar Guest Journey met Ervaringsmakers, dat was het thema van de lezing van gisteren die we bij het Retail Theater gegeven hebben. Voor 100 (!) professionals uit de Retail wereld, spraken we in Vechtclub XL Utrecht over hoe je Ervaringsontwerp (ook wel Experience Design genoemd) inzet in de veranderende rol van Retail.

Inspirereren & keuzes bij de inzet van web  Lezing Retail Theater en Jungle Minds
Carin Frijters van het Retail Theater trapt af met een inspirerende visuele reis langs Londen, Milaan en Amsterdam waarmee de toon is gezet. Het kan (en moet?) anders in de wereld van Retail. Bart Vijfhuizen van Jungle Minds vervolgt daarna met een strakke analyse over de inzet van web door Retailers op basis van een scherp geformuleerde missie en strategie.

Hoe Retail zich opnieuw kan uitvinden – Lezing door Pan Branding
Vervolgens nemen wij het stokje over. Arjan van Zeumeren (onze Ervaringsmaker bij Pan Branding) vertelt op basis van ‘leef mee, geef mee en beweeg mee’ hoe naar ons idee de Retail zich opnieuw kan uitvinden. Dat de verkoop voornamelijk via webshops verloopt betekent vooral dat de rol van de winkelruimte verandert, niet dat deze zal verdwijnen. Sterker nog; omdat de keuze online eindeloos is, ziet de consument door de bomen het bos niet meer en groeit de vraag naar specialistische kennis van de Retailer op die winkelvloer. De kijk op Retail verandert daardoor van ‘vierkante meter denken’ naar ‘het meegeven van waardevolle inzichten’. Benader je klant vooral als een gast waarmee je jouw kennis deelt. Zo ben je niet aan het ‘verkopen’, maar je ‘helpt ze kopen’, want het moment van aankoop is ‘fluide’ geworden. Je gast loopt de deur uit met een positief gevoel en zal eerder bij jouw (online of offline) winkel aankloppen.

Drie simpele tips: Leef mee (ken je doelgroep),
Geef mee (deel je kennis) en Beweeg mee (pas je makkelijk aan). – Arjan

Het warenhuis van verhalen – Lezing door de Bijenkorf
Ten slotte wordt de middag afgesloten door Els den Dekker (Head of Visual van de Bijenkorf) met een inspirerende presentatie over de laatste ontwikkelingen binnen het ‘warenhuis van verhalen’. Hiermee worden de theorieën van Carin, Bart en Arjan in een kleurrijk praktijkvoorbeeld manifest. Mooi om te zien hoe een gedeelde visie van vier professionals uit de designindustrie op de Fluide toekomst van Retail aan 100 professionals overgedragen wordt. Wat ons betreft een inspirerende middag. Kortom, voor herhaling vatbaar!

Lees hier in ons vorig blog ‘Wat is Fluide Retail?’

Geïnteresseerd in hoe wij bij Pan ‘Ervaringen’ ontwikkelen?

Samen jouw vraagstuk tegen het licht houden?
Of geïnteresseerd in een lezing? Mail, bel, app, rooksignalen of postduif. Het mag allemaal. Vinden we leuk!

 

Deze post delen?